Akademia Uczniowska - Matematya

Akademia Uczniowska
Matematyka

    


         Czy w matematyce można przeprowadzić eksperyment? Co to jest hipoteza? Jak przeprowadzić obserwację naukową? Jak skonstruować ciekawą grę dydaktyczną? Na te i inne pytania w tym roku szkolnym odpowiadają uczniowie klas pierwszych, którzy tworzą Szkolne Koło Naukowe z matematyki w ramach uczestnictwa naszego gimnazjum w projekcie AKADEMIA UCZNIOWSKA. Zajęcie te są skierowane nie tylko do uczniów o uzdolnieniach matematycznych, ale również dla tych, którzy chcą się czegoś nauczyć, dlatego przede wszystkim mają charakter twórczej zabawy. W czasie zajęć SKN-u uczniowie przeprowadzają przygotowane przez nauczyciela eksperymenty, np. Ile kg kaszy potrzeba, aby pokryć podłogę w sali gimnastycznej? Przeprowadzili obserwację(badanie): jaki procent uczniów naszego gimnazjum nie miał regulaminowego stroju szkolnego w dniu XXX. Byli właścicielami salonu samochodowego i zachęcali kupujących do skorzystania z ich usług, proponując różnego typu promocje. Eksperymenty przygotowują również sami uczniowie, a następnie przedstawiają je swoim kolegom i koleżankom. Niecodzienne pomysły powodują zazwyczaj efekt EUREKI u ich kolegów ( u nauczyciela również)



         W II semestrze roku szkolnego 2011/12 piętnastu uczniów klasy 1b wzięło udział w zajęciach Szkolnego Koła Naukowego z matematyki w ramach projektu AKADEMIA UCZNIOWSKA. 1 grupa SKN-u zadała sobie pytanie: Jaki jest statystyczny wizerunek ucznia naszego gimnazjum? Przygotowano ankiety, które przeprowadzono wśród uczniów szkoły. Wnioski były następujące: Statystyczny uczeń naszego gimnazjum nie lubi mundurka ( jesteście zaskoczeni? ?), ale za to lubi kolor niebieski (w tym kolorze mamy mundurki ;), cóż za ironia losu!), woli lekcje wychowania fizycznego niż przedmioty ścisłe, więcej czasu spędza przed komputerem, niż nad książką (to jednak smutne, mimo, że Internet jest oknem na świat), uczęszcza na zajęcia pozalekcyjne, z różnych sportów najczęściej wybiera piłkę nożną. Innych tajemnic nie zdradzimy. 2 grupa przygotowała dla klasy grę dydaktyczną: połączenie sportu z matematyką (a jednak się da!!!!). Zajęcia odbyły się na sali gimnastycznej, dzięki uprzejmości nauczycieli w-fu, ilość zadań matematycznych do wykonania przez poszczególne drużyny zależała od wykonania zadania sportowego - im lepszy wynik w sporcie, tym mniej zadań z matematyki do wykonania ( i tu należy westchnąć: dlaczego tak nie może być na co dzień?) Zabawa była doskonała, a zadania matematyczne okazały się nietrudne. 3 grupa podjęła się wzajemnego nauczania. Uczniowie postanowili za pomocą wody zabarwionej różnymi kolorami farb, przedstawić kolegom w klasie pojęcie proporcji. Zadanie okazało się interesujące i trafne, bo okazało się, że wystarczy w odpowiedni sposób połączyć różne kolory, aby wytłumaczyć klasie na czym polega proporcja. Sprawdzian, niestety, nie był już taki zajmujący, ale wypadł nieźle, czyli grupa 3 osiągnęła zamierzony efekt!



W I semestrze roku szkolnego 2012 / 2013 uczniowie klasy 3 przygotowali projekt edukacyjny z matematyki w ramach uczestnictwa naszej szkoły w Akademii Uczniowskiej. Tematem, z którym zmierzyło się 14 ochotników było: MATEMATYKA I PIĘKNO? Jednym słowem temat rzeka. Dlatego podzieliliśmy go na trzy części. Grupa 1 w składzie: 1. Olga Szwed kl.3a 2. Piotr Dzierżanowski kl. 3c 3. Dorota Zacharek kl. 3a 4. Karolina Zyśk kl. 3a 5. Dorota Zacharek kl. 3a rozważała problem : czy złota proporcja zbliża ludzi do czegoś tajemnego? Jaki jest ideał piękna ludzkiego ciała? Pod hasłem : Człowiek – istota doskonała. Uczniowie przygotowali i przeprowadzili ankietę wśród gimnazjalistów dotyczącą ich wyobrażenia piękna w człowieku. Wyniki ankiety porównali z pomiarami złotej proporcji. Wynik był zaskakujący. Odpowiedzi podawane przez Was były odległe od ideału złotej proporcji. Wniosek? Piękno to pojęcie subiektywne, kanony piękna zmieniają się poprzez wieki, lalka Barbi niewiele ma wspólnego z realnym pięknem człowieka, a tak naprawdę o pięknie człowieka stanowi coś więcej niż to co widzimy na zewnątrz! Grupę 2 tworzyli uczniowie: 1. Joanna Grudowska kl.3a 2. Przemysław Paczkowski kl. 3c 3. Ewa Ordziejewska kl. 3a 4. Dominika Dudek kl. 3a 5. Jolanta Załuska kl. 3a Pracowali oni nad rozwiązaniem problemu: Jaka jest rola matematyki w poezji, malarstwie i muzyce? Okazuje się, ż e w muzyce jak i w matematyce trzeba liczyć, występują ułamki i trzeba duuuużo ćwiczyć! W wielu dziełach literackich liczenie odgrywa dużą rolę, a Biblia jest pełna symboliki liczb. Jeśli popatrzymy na dzieła kubistyczne w malarstwie, to zobaczymy znane nam figury geometryczne wpisane w obrazy. Człowiekowi potrzeba jest matematyka aby tworzyć dzieła doskonałe! Chłopcy z grupy 3 1. Arkadiusz Żebrowski kl.3c 2. Marcin Tyszka kl. 3c 3. Marcin Żywica kl. 3b 4. Mateusz Gawrych kl. 3b rozwiązywali problem: Czy istnieją symetrie w przyrodzie? Kosmos – chaos, czy porządek? Przekonaliśmy się, że przyroda, podobnie jak twórczość człowieka, jest „matematyczna”. Chłopcy pokazali w otaczającej nas rzeczywistości symetrie i ich rodzaje. Kształty różnych roślin, zwierząt, płatków śniegu to przykłady symetrii. Zadanie dla chętnych. Przyjrzyjcie się uważnie naszemu kościołowi parafialnemu, budynkom, przydrożnym kapliczkom, naszym ulicom, rondu (mamy tylko jedne w Rzekuniu?), to bardzo dobry przykład zastosowania symetrii osiowej i środkowej!

Akademia Uczniowska

Nasi partnerzy

              

CSS Templates